«Посійте вчинок – пожнете звичку.
Посійте звичку – пожнете характер.
Посійте характер – і ви пожнете долю»
(У.Теккерей)
Конституція України проголосила нашу державу правовою. Але ця теза залишається поки що лише декларація про наміри. Таким чином, вважливим напрямом формування правової держави в Україні є заходи з підвищення правової культури людей. Лише людина, яка володіє правовою культурою, добре знає закони та поважає їх, сприяє формуванню правомірної поведінки. У нашому суспільстві здійснюється принцип: найвища цінність – Людина. Ваше життя складається із вчинків. У вчинках вважається суть людини і вона має відповідати за свої дії.
Діти, з якими словами у вас асоціюється слово «поведінка»?
Можемо дійти висновку, що поведінка – це дотримання основних вимог і правил людського співжиття, вміння знаходити правильний тон у спілкуванні з навколишніми. У вчинках людина виражає своє ставлення до природи, людей, життєвих подій. Вчинок реалізує моральну спрямованість поведінки людей.
Вчинок – одиничний, відносно завершений акт поведінки, викликаний прямою або хибною зовні причиною і проходить за певних обставин у конкретній ситуації.
Діти, а які наслідки має для людини вчинок?
Вчинок має виховний результат, тобто приводить до певних змін у поведінці особистості, яка здійснила вчинок.
Звичайно вчинок вчинку не рівний. Одні вчинки в житті людей звичайні, інші – рівня подвигу. Але у вчинку проявляється характер людини.
Будь-який вчинок залишає обов’язковий слід у душі особистості, яка його вчинила.
Не завжди вчинок є правомірний, він може бути пов’язаний із порушенням закону.
А що ж тоді є правомірна поведінка?
Як на мене, правомірна поведінка – це коли людині не спаде на думку порушувати закон.
Я вважаю, що правомірна поведінка – це коли люди будуть жити за законами суспільства, не через страх покарання.
У перехідний вік (12-16 років) людина ще довго залишається в становищі, коли вона вже не дитина, але й ще не доросла і повністю залежить від дорослих. У такий період проявляється пізнавальні здібності, цікавість, самоаналіз, мудрування, «копання в собі», з різким вираженням реакції емансипації, прагнення до самостійності, звільнення від опіки батьків, учителів. При цьому з’являється купа життєвих проблем, у тому числі невпевненість в собі, переживання власної самооцінки, нікчемність.
Нині в Україні засуджено понад 100 тисяч підлітків, 527 тисяч взято на облік у міліцію. На 10 тисяч неповнолітніх припадає в середньому 129 правопорушень і злочинів. Є все: злісне хуліганство, бійки, грабунки, розбій, крадіжки, вбивства, гвалтування.
Називаючи вам цю статистику, я хотіла ще раз звернути увагу на епіграф нашого лекторію і навести слова Й.Гете: «Поведінка – це дзеркало, в якому кожен показує своє обличчя».
Діти, чи пов’язані між собою ці вислови, чи мають вони щось спільне?
На мою думку, вчинок напряму залежить від поведінки людини.
Я думаю, що ви всі ніколи не замислювалися про наслідки вашої поведінки або вчинків. Вам здається, що ви діти і що вас можуть тільки полаяти.
Діти, скажіть, а ви знаєте, що таке мораль? Моральні норми?
Я думаю, що мораль – це те, як люди сприймають вашу поведінку або ваші вчинки. Не тільки батьки.
Моральні норми – це ставлення суспільства до вашого вчинку або поведінки.
Діти, як ви вважаєте, що таке право? Норми права?
Готуючись до лекторію, я знайшла таке значення права.
Право – це загальнообов’язкові правила поведінки, встановлені державою.
Мораль – це опора права, оскільки право, спираючись на мораль, регулює суспільні відносини. Все, що забороняє право, зазвичай забороняє і мораль. Так, відомо, що будь-яке порушення норм права аморальне.
А тепер обговорімо таке питання: у чому полягає відмінність між порушенням норм права і моралі? Розглянемо такі ситуації.
Ситуація №1.
На зупинці в автобус зайшов чоловік без ноги, на милицях. На грудях у нього кілька орденських планок. Це інвалід Другої світової війни. В автобусі було тісно. Інвалід став поруч із кріслами, на яких сиділи юнак і старша жінка. Юнак побачив інваліда й одразу ж відвів очі, дивлячись у вікно. Старша жінка поступилася місцем інваліду. Але інвалід відповів, що в автобусі є чоловіки, і він не сяде на місце жінки. Юнак чув розмову, та навіть не повернув голови. Проїхали вони кілька зупинок, а юнак так і сидів.
Ситуація №2.
У маленькому будинку жив робітник. Йому доводилося вставати о четвертій годині ранку, щоб іти на роботу. Повертаючись о 23 годині, він побачив, що на лавці біля будинку, де він живе, сидять три підлітки з магнітофоном. Музика гриміла на всю вулицю. Робітник попросив їх вимкнути магнітофон, бо неможливо було спати. Хлопці посміхались і відповіли, що сидять біля свого будинку. Робітник зітхнув і сказав: «Ви – дикуни, які не хочуть розуміти, що поряд з ними живуть інші люди».
(Прослухавши ситуації, учні висловлюють свою думку про події, які в них висвітлені. З’ясовують, де були порушені норми моралі, а де норми права і яка між ними відмінність.)
Так, право опирається на моральні норми, є втіленням соціальної справедливості. Серцевиною моральності є обов’язок. Обов’язок людини перед суспільством, перед Батьківщиною. Обов’язок особи перед колективом, обов’язок перед вищими моральними принципами.